Keukenmanager

Let op: De vacature is recent vervuld, je kunt niet meer solliciteren!

Graag leg ik uit wat mijn functie inhoudt. Mijn functie heeft twee titels omdat het echt een combinatie is van de twee - en gelukkig een combinatie die precies bij mij past! Ik sta in de keuken en stuur iedereen die daar werkt aan. Mijn belangrijkste taak echter is het bewaken van de processen en dat is niet per definitie waar een chefkok goed in is, vandaar het deel Keuken Management. Voorop staat echter mijn liefde voor koken en de passie voor mijn prachtige vak! CornelisZ vraagt om een strakke organisatie en die is er. Doordat CornelisZ door het reserveringsbeleid een geleidelijke flow van gasten heeft, hebben wij geen last van stress tijdens piekuren en veel rust in de keuken en dat maakt het mogelijk ook in de keuken een focus op de beleving van de gast te hebben. Wij hebben twee gespiegelde keukens (meerdere werkstations die hetzelfde zijn ingedeeld) waarin wij op drukke tijden per keuken steeds één tafel prepareren en assembleren voor we doorgaan naar de volgende bon. Dit systeem houdt de rust in de keuken.

Daar wij één dag voor lopen op de mise en place en inkoop, zijn we in staat te anticiperen op drukte. Ik moet bekennen dat ik er wel aan moest wennen, in het begin, maar toen ik eenmaal zag hoe prettig deze manier van werken is voor de sfeer in de hele organisatie, was ik verkocht! Om mijn functie goed te begrijpen, is het belangrijk inzicht te krijgen in het concept achter de organisatie en dan vooral die van de keuken. Wat betreft de kaart en de ingrediënten heb ik een adviserende en geen sturende rol. Hierdoor kan ik mij juist richten op de processen in de keuken zoals de mise en place, de bereiding van de gerechten en de kwaliteitscontrole. Verder is de administratie door de automatisering van logistieke stromen ook teruggebracht tot een minimum. Als ik een halve dag per week op kantoor zit, is dat echt (te) veel.

Mijn takenpakket bestaat uit de volgende 5 hoofdtaken. 

Operationeel

Naast de mise en place coördineer ik de bereiding van de gerechten en werk ik mee daar waar nodig. Uiteraard bewaak ik de presentatie van de gerechten. Ik anticipeer op de drukte en inzet van de keukens door continue goed overleg met de Locatie Manager en de Hostess.

Adviserend

Zoals ik hiervoor al schreef heb ik een adviserende rol in de processen van menukaart, het voorkoken en de calculaties.

Personeel

Het inroosteren van personeel, de verdeling van de uitvoering van het werk en het valideren van de gewerkte uren horen bij mijn taken. Verder controleer ik de mise en place lijsten en de HACCP. In samenwerking met het kantoor neem ik nieuwe mensen aan voor openstaande vacatures en houd ik regelmatig functioneringsgesprekken met mijn staf. Omdat ik Leermeester ben houd ik mij samen met de Sous Chef bezig met de begeleiding van onze Leerling Koks. Personeel is belangrijk bij CornelisZ dus ik zorg ervoor dat we een goede sfeer hebben. Dat doe ik door een heldere en vriendelijke communicatie naar alle collega’s, ik vraag actief om feedback en stimuleer dat in mijn keuken. Verder ben ik persoonlijk een voorbeeld van de CornelisZ waarden: Verbinding, Samen, Iets te vieren en Goed voor het leven. Naast de collega’s in de keuken, stuur ik ook de afwasser in de spoelkeuken aan.

Beheer

Ik beheer de voorraad en doe bestellingen samen met de Sous Chef. Verder doen we de periodieke inventarisatie en de nacalculaties. Bij ontvangst van goederen controleer ik de zending, ik accordeer pakbonnen en voeg deze toe aan de facturen. Als ik alles bij elkaar heb verzameld, overhandig ik deze aan de Locatie Manager. Verder ben ik verantwoordelijk voor het onderhoud van de keukenapparatuur.

Administratief / Overig

Naast het controlerende aspect op de logistiek in de keuken controleer ik de HACCP logboeken. Verder handel ik klachten af indien die er zijn. Ik heb grote zorg voor het eindproduct, de werkomgeving en mijn collega’s, dat is voor mij een fijne combinatie. Wat ik leuk vind aan mijn baan is dat we bij CornelisZ echt een gezamenlijk product neerzetten en dat wij dat in een nieuwe omgeving mogen doen. Je kunt aan de inrichting van de keukens echt merken dat kosten noch moeite zijn gespaard om voor de gast het beste te kunnen neerzetten en dat werkt lekker. Mijn functie is in de keuken de laatste schakel, ik heb de zorg voor het eindresultaat.

Wil jij deze baan ook? Bepaal dan of onze keuken jou ideale werkplek zou kunnen zijn. Lees hier meer over onze keuken en kijk of het je aanspreekt.

Onze ideale kandidaat is een operationele vakman met een oog en hart voor de wensen van de gast. Je weet de rust te bewaren en bent een inspirerend leider. Je vindt de combinatie van meewerken en leidinggeven een prettige uitdaging en je bent in staat je helder uit te drukken naar collega’s.

Bekijk de functie-eisen 
  • minimaal SVH + MBO 4
  • 3 tot 5 jaar ervaring als chef-kok/keukenmanager
  • in bezit van het leermeestercertificaat
  • gedegen HACCP kennis
  • in bezit van het certificaat Sociale Hygiëne Code
  • kostenbewust
  • leidinggevende kwaliteiten
  • je houdt van mensen en bent inspirerend voor anderen
  • in het bezit van BHV of bereid dit te behalen

"Altijd het beste van het beste voor mijn gasten."